Suikerbossie@reismee.nl

Van Plettenburgbaai tot Kaapstad tot weer naar huis......

Lieve mensen,

Ons allerlaatste verslag vanaf Kaapstad. Het zit er weer bijna op en tsjonge jonge wat een ervaringen hebben we opgedaan. Onze hoofden beginnen vol te raken en zeer zeker die van Sophie. Vorige week had ze even een dag een dippie. Dikke koortslip, een verminderde weerstand. Vorige week hebben we 6 mega walvissen gespot in Plettenburgbaai. Wat een gave belevenis was dat. In een soortvan speedboot gingenwe de zee op. Direct zaten we midden in een groep dolfijnen en daarna spotten we2 walvissen vlak bij het strand. Vervolgens duizenden zeehonden aan de kant. Of dit nog niet genoeg was gingen we verder de zee op. Daar waren nog eens vier grote walvissen. Zeer uniek zei men, daar gaan we dan maar vanuit he.....Het was fantastisch om die beesten te zien tussen de hoge golven. Sophie was helemaal hoteldebotel ervan. Vol adrenaline verlieten we na 2 uur de boot. Ik ga niet te gedetailleerd in op wat we allemaal gedaan hebben, want dat is te veel om op te noemen. We zijn ergens vorige week in Kaapstad aangekomen. Hebben een tour met het busje gemaakt langs de kust richting Kaap de goede hoop Simonstown naar een Pinguinkolonie. Bij dat laatste hadden we meer het gevoel dat we ergens in een dierentuin liepen, maar a la.We hadden gelukkig weer goed weer, waar we overigens helemaal niets over te klagen hebben gehad de gehele reis. Niet eens op 1 hand te tellen hoevaak we in de regen hebben gelopen. Meestal zonneschijn met temperaturen tussen de 15 en 25 graden overdag. 's Nachts was het vaak wel erg koud. Rond het vriespunt en nergens was er een verwarming in de kamer. De kruiken die we onderweg ergens hadden gescoord kwamen zeer goed van pas!

Gelukkig had Mieke in Nederland alticketsgeboekt voor Robbeneiland, want deze trip is minstens tot half augstus uitverkocht.De zee was rustig, dus we hebben relaxt naar het eiland kunnen varen. Sophie vond het in begin een beetje saai, want wekregen een rondleiding in de bus met een engelssprekende gids.De gevangenis endat wat wij vertaalden vond ze wel interessant. Ze wil erg graag een spreekbeurt/ powerpointpresentatie geven overZuid Afrika op school........Madelon hadeen beetje hetzelfde gevoel als Sophie (behalve dan die spreekbeurt :-)), maar Miekevond alles even leuk.Heeft iets meer geduld.

De afgelopen twee a driedagen was het tijd om te werken in het project.Overde gang van zaken wijd ik nu even niet te lang uit, want hetleek erop dat het slecht georganiseerd was, maar uiteindelijkbleek allestoch goed geregeld, alleen werd er niet duidelijk gecommuniceerd. En............het was zeer zeer christelijk ..pfffffff.... We hebben Sophie uitgelegd en met haar afgesproken dat Mieke en ik vriendinnen zijn enzo. Vond ze ook betervoor datmoment.

Wat hebben we dan uiteindelijk gedaan:Een ochtendop kinderen gepast en de volgende dag soep gemaakt, een schooltje bezocht en soep uitgedeeld in een sloppenwijk.Wat is Zuid Afrika toch een land met vele gezichten.Een overweldigende natuur, erg veel armoede,apartheid is afgeschaft maar dediepe groeven die het heeft achtergelaten zijn overalzichtbaar en voelbaar.

We hebben een mooie reis gemaakt en Zuid Afrika is onder de huid gaan zitten.Geen natuurfilm zal meer hetzelfde zijn,een townshipis zeertastbaar geworden en Mandela...tjsa....symbool voor alles wat we hebben meegemaakt, een icoon voor het land!

Tot snel allemaal!

XXX

marije

Lieve meiden heb toch eindelijk jullie verhalen kunnen lezen wat een avontuur. Heel bijzonder lijkt mij. En nu weer naar dit kikkerlandje dat zou wel even weer wennen zijn. Ik weet niet of jullie facebook mail nog hebben gelezen maar Emma gaat logeren donderdag. Ze wil heel graag ook even met Sophie spelen maar ik weet niet wanneer jullie er weer zijn anders kan ze in de ochtend wel even langs komen. Nou ik hoor het wel goeie reis terug en geniet nog even van zuid afrika. Liefs Marije

mieke

Ai, streep door fietjes rekening, ze wilde regelrecht naar Emma natuurlijk. Nee, wij komen om elf uur aan in amsterdam dus in de middag in Giesbeek. Wanneer komt Emma terug? Grtjs van ons

karin

Tjonge meiden, wat een avonturen! Prachtig dit met jullie dochter te kunnen beleven en haar te kunnen geven. Ook in nederland zal het niet meer het zelfde zijn. Anders bewuster...
Dikke kus meiden uit het zonnige france. Tot gauw en goede reis terug..wat zal joke jaloers zijn op die walvis spotting! Wauw!

Linda

Top zeg !

Henriette

Wat n heerlijke en bijzondere belevenissen, wat zal t indrukwekkend zijn geweest, helemaal voor die kleine!! Afrika heeft iets betoverends, volgens mij is dat meegenomen naar ons dierbare Sranang!
Goedereis terug, veel liefs voor jullie drietjes