Suikerbossie@reismee.nl

So(south)We(west)To(township)

Hallo thuisblijvers, Nu al een berichtje van ons. Vooral omdat onze gids verwacht dat we niet al te vaak internet zullen hebben. Zoals je merkt zijn we dus veilig aangekomen in Zuid-afrika. We hebben een goede reis gehad met weinig turbulentie, we grappig was dat toen we wel even wat deining hadden Sophie t 'cool' vond, net een achtbaan...madelon zat naast haar minder gecharmeerd van te wezen, zij is altijd weer blij als we weer met de voetjes op de grond staan. We dachten op Schiphol al ons reisgezelschap gespot te hebben, dat bleek ook zo te zijn. Een vader met zijn (stiefdochter) van 19 jr Sarah en dochter van 12 jr Puck. Onze reisleidster is tevens de chauffeur (baobab moest ergens op bezuinigen ivm kleine groep) en is een zuid Afrikaanse. Ze heet Suzette Erasmus en heeft ook nog roots in Rotterdam...ze spreekt Afrikaans...dat is wel een grappig taaltje hoor, zo heet de lift een hijsbak en is dank je wel Danki .. We reden van t Vliegveld naar ons hotel in Pretoria , ongeveer een uur rijden en om 12 uur rolden we erg moe is ons bed. Vanmorgen om 10 uur stonden we weer klaar om naar soweto te gaan. We pikten daar een gids op, Josephine, geboren en getogen in Soweto. We hebben heel veel Informatie gekregen, ik heb niet zoveel fut nu om t allemaal te beschrijven. We zijn in Nelosn Mandela's huis geweest waarbij uit is gehaald toen hij vast in gezet op Robbeneiland, dat is nu een museum . We zijn over Marktjes gelopen, langs de sloppenwijke en door de miljoenaorbuurt (rijkmansbuurt in t Afrikaans) en heel indrukwekkend ook bij het monument van de scholierenopstand van 16 juni 1976...hierbij zijn heel veel kinderen gedood en nog steeds velen vermist, in het museum geweest, dat was erg indrukwekkend en triest. Trouwens in soweto is de criminaliteit niet hoog, ze stelen niet van elkaar en letten op de spullen van een ander. We hebben gelunched tegenover Mandela's vroegere huis , Anton onze reisgenoot nam een biertje, grolsch, smaakt heel anders dan thuis zei hij,,,wat zwaarder, keek ik op t etiket , was houdbaar tot 1-2-2010 .... Zo krijgen we een briefing van de gids over de reis en de opties waar we uit kunnen kiezen, daarna eten en weer slapen want morgen zal t weer vroeg dag zijn. We rijden naar Sabie vanwaaruit we maandag Krugerpark in gaan. Al met al zeer indrukwekkende dag achter de rug. Sophie hobbelt overal mee naar toe en wordt door alle lieve verkopers in het Engels aangesproken en zij staat er dan bescheiden bij te kijken. Dit gebeurt zeer regelmatig omdat Ze gek is om alle souvenirs die aangeboden worden. Het wordt hoog tijd voor Engelse les aankomend jaar. Hoewel ze met een lieve lach en my name is Sophie from Holland and nine jears old de harten weet te breken.... Nu op naar een hopelijk heerlijke maaltijd en op tijd onder de wol, want morgen weer een nieuw avontuur. Xxxx vanuit south africaaaaaaa

Lotty

Hallo ladies,

Onder de wol? Hoe is het klimaat dan?
Meteen al weer volop avonturen, zo kennen we jullie. Leuk om jullie eerste bericht nog net mee te krijgen. Dan kunnen we ze in Suriname vertellen dat jullie nu in Zuid Afrika rondtrekken. Veel mooie avonturen en veel liefs ook van John, Lotty.

jacky

Zo wat een verhaal alweer in z`n korte tijd.En ook al zo veel gezien. lijkt mij echt bijzonder om in het huis van Mandela te staan.Fijn om te horen dat jullie goed zijn aan gekomen en al zo veel beleven.
Groeten van de buurtjes!

Karin

Hi all,
Fijn om nu al wat van jullie te horen. Wat een indrukken al gelijk op dag 1. Anton moet over op z.afrikaans bier. Dat smaakt echt prima
Nou lieffies, lekker genieten daar, ik geniet mee van de verhalen! Kussi

fab en mars

mooie foto`s geniet van de vele indrukken die jullie daar opdoen!!xxx

Rob en jo

Super zeg, stilletjes een beetje jaloers!!! genietse en op naar de volgende mooie kiekjes
Dikke kuzzz

jacq

Lieve meiden,

Wat een super mooie fotos en verhalen.Fijn dat het goed met jullie gaat en dat het er fijn is.Fietje met het zwemmen komt het vast wel goed. Op naar het volgende verslag.

Kusjes Jacq en mannen.